7 schoenentips om écht beter te lopen

Yep, Feet in Motion in de huidige vorm gaat stoppen.
Want Feet in Motion als praktijk klopt niet meer voor mij…

Ik vind het fijn om mensen te helpen.
Om van betekenis te zijn.
Maar ik word nóg blijer van mensen die zelf invloed willen hebben op hun herstel.
Die gemotiveerd zijn om zelf, letterlijk, hun handen uit de mouwen te steken.

Die de verantwoordelijkheid van hun herstel niet bij mij neerleggen.
Maar zelf die verantwoordelijkheid nemen.
Uiteraard met hulp van de tools die ik ze aanreik.

Want je hoeft het echt niet allemaal zelf te doen.
Ik vind het juist fijn om mensen de helpen.
Maar ik doe het ook graag ‘samen’.

“You dream. You plan. You reach. There will be obstacles. There will be doubters. There will be mistakes. But with hard work, with belief, with confidence and trust in yourself and those around you, there are no limits.”

– Michael Phelps

Praesent commodo magna et enim viverra, eget pulvinar mi sodales. Nam id nulla ut purus lobortis suscipit et ac tellus. Morbi varius ultrices quam vitae placerat. Vestibulum vitae erat lacinia, finibus leo sed, porta libero. Vivamus luctus, odio nec egestas euismod, mi ante mattis nisi, vel dictum augue tellus sit amet libero. In tincidunt nisl a mi porta sodales. Cras mattis enim aliquet velit cursus sodales. Mauris maximus turpis eu risus vehicula, in vehicula tellus porta. Etiam rhoncus, est sit amet malesuada pharetra, neque sem venenatis nunc, vel mattis leo nulla quis arcu. Nunc mi arcu, scelerisque vel diam in, facilisis interdum felis. Duis consectetur tortor in sem dapibus, a ultrices magna condimentum.

Post Tags

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dé VRIJ bewegen Expert

Functie herstellen en voorwaarden creëren voor optimaal bewegen.

Gallery

Schoen
Saskia de Waal

Saskia de Waal

Dé VRIJ bewegen Expert | Eigenaar van Feet in Motion

7 schoenentips om écht beter te lopen

Het belang van goede schoenen

Bij mij thuis werd vroeger veel waarde gehecht aan goede schoenen.
Je had destijds de keus uit bruine en blauwe, en daar was alles mee gezegd.
Maar, ze waren in ieder geval stevig.

Inmiddels kijk ik wat anders naar schoenen.
Want is stevig wel zo belangrijk?
En zo ja, waar moeten je schoenen dan stevig zijn en waar juist niet?

Daar wil ik het in deze blog met jullie over hebben.
Schoenen.

Eigenlijk is het heel simpel… ‘Onze’ voeten zijn niet gemaakt om schoenen te dragen. 
Voor zover kan ik me dus ook wel vinden in de ‘bare-foot’-visie.
Eigenlijk zou het beter zijn om je voeten niet in schoenen te proppen.
Want ik ben ervan overtuigd dat veel klachten ontstaan door het dragen van schoenen.

Denk bijvoorbeeld maar aan alle klachten die alleen al ontstaan door ‘te krappe schoenen’:

  • Likdoorns op de tenen
  • Mortonse Neuralgie (zenuwbeknelling in de voorvoet)
  • Pijn t.g.v. een Hallux Valgus (scheve grote teen).

Maar, ‘onze’ voeten zijn ook niet gemaakt om op asfalt en beton te lopen.
En het geval wil dat wij in NL toch overwegend op harde vloeren lopen.
Tenzij je aan een bosrand woont of een enorme tuin hebt…
Maar goed, het gros woont gewoon in een dorp of stad en daar hebben we te maken met verharde wegen.

Naar mijn idee is het dus belangrijk om schoenen te dragen.
Maar dan bij voorkeur wel schoenen die je voet zo natuurlijk mogelijk laten bewegen.
Barefoot-schoenen lijken dan de juiste weg, maar daarvoor moet je wel eerst je voeten trainen.
En daar komt bij dat naar mijn idee niet iedere voet geschikt is voor barefoot-schoenen.
Maar daar kom ik graag een andere keer op terug.

Waar kun je dan wel op letten?
Dat leg ik je uit in deze, wat langere, video (10 min) uit de ‘Free Your Feet – training’.
Daarin vind je de 7 tips voor ECHT goede schoenen.
De 7 tips vind je ook kort samengevat onder de video.

Dé 7 tips voor het kopen van goede schoenen

1. Stabiele loopzool

In het huidige sneakertijdperk zie je veel schoenen met ‘demping’. Dat loopt hartstikke lekker, maar het maakt ook dat je eigenlijk op een soort ‘moeras’ loopt. Demping zorgt vrijwel altijd voor instabiliteit.

Daarnaast is demping zachter, maar daardoor ook minder slijtvast materiaal. Demping kan daardoor gaan ‘inzakken’. Als een schoen b.v. aan de binnenkant van je voet meer gaat inzakken, dan gaat je voet vanzelf meer naar binnen zakken (proneren) en dat zorgt dus vanzelf voor een toename van je instabiliteit.

2. Soepele voorzijde

Je tenen zitten aan je voeten vast, om afrollen over je voet mogelijk te maken. Daarom MOET een schoen ook aan de voorkant (t.h.v. het breedste deel van je voet) soepel zijn. Eigenlijk moet je de schoen met één hand aan de voorzijde dubbel kunnen vouwen.

3. Wreefsluiting

Simpel, in een instapper (schoen en laarsje), een slipper, of een veterschoen waar je de veters niet van strikt kan je voet alle kanten op zwabberen. Dit zorgt vanzelfsprekend voor instabiliteit en dat willen we niet :-).
Dus een verstelbare wreefsluiting (die je ook gebruikt) is belangrijk.

4. Hakhoogte

Als wij als mens een ‘hoge hak’ nodig hadden gehad, dan hadden we die wel gehad :-).
Voor een normale afwikkeling geldt: zorg voor een zo plat mogelijke hak.

5. Contrefort

Een stevige achterkant van je schoen (contrefort = hielomsluiting) geeft nog extra balans en raad ik zeker aan als je voet erg instabiel is.

6. Pasvorm

Kies een schoen die qua vorm bij je voet past. Dus let niet alleen op de lengte, maar op op de breedte. Vooral bij je tenen heb je ruimte nodig. Alleen dan kunnen je tenen goed werken om je voet stabiel te houden.

7. Bonus 🙂

Met het oog op het huidige sneaker-tijdperk en onder het mom van ‘het oog wil ook wat’, worden er soms de meest creatieve constructies gemaakt van de loopzool van de schoen.

De loopzool van de schoen moet net zo breed zijn als de schoen zelf. Dus geen hele smalle hak, maar ook geen hele brede hak of voorzijde.

Wat is jouw ultieme tip voor een goede schoen?
Of waar loop je vaak tegenaan en wil je tips voor hebben?
Deel het hieronder in de reacties!

Wil je weten wat ik voor jou kan betekenen?

Heb je vragen of opmerkingen, deel ze hieronder in de reacties!
Ik hoor graag van je.

Heel de wereld VRIJ bewegen!

Deel dit artikel:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

De praktijk is gesloten

BELANGRIJK bericht

De praktijk is helaas gesloten.
Het is niet meer mogelijk om een afspraak te maken.

Via onderstaande knop lees je meer over dit besluit.

Wil jij ook meer stabiliteit en minder klachten?

Schrijf je nu in voor de GRATIS mini-training

Uiteraard zijn jouw gegevens bij mij veilig.
Hierover lees je meer in  de Privacyverklaring.

Wil jij ook meer stabiliteit en minder klachten?

Schrijf je nu in voor de GRATIS mini-training

Uiteraard zijn jouw gegevens bij mij veilig.
Hierover lees je meer in  de Privacyverklaring.

Bedankt voor je aanmelding!

Leuk dat we samen aan de slag gaan!

Je ontvangt je eerste email al direct in je mailbox.
Heb je niks ontvangen, check dan even je spam.

Op de hoogte blijven van alle tips?
Volg Feet in Motion dan op de socials :-)